EEN BIJZONDERE REIS - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu EEN BIJZONDERE REIS - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

EEN BIJZONDERE REIS

Door: Troeske

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

27 Mei 2011 | Ghana, Kumasi

Ja een bijzondere reis.

De trouwerij van Emmanuel met Regina.
Die hebben een zeer speciale plek in mijn hart.

Mijn eerste project Fysiotherapieproject in Offinso bezocht.
Januari 2010 de bouw gestart met heel veel hulp vanuit Nederland.
Er werkt nu ghanese fysiotherapeut Victor
De ontmoeting met de kinderen, de oudere jeugd en jonge volwassenen was emotioneel zo ook het afscheid deze week woensdag.
Kinderen die je moet achterlaten, ieder met hun eigen verhaal.
Een voorbeeld:
Yaw een jongen van 14 die altijd lacht en iedereen helpt, maar ook veel MOET DOEN op het centrum, was afgelopen woensdag zeer verdrietig.
Uiteindelijk vertelde hij mij zijn last.
Yaw is de oudste van 5 kinderen , zijn vader is al een aantal jaren geleden overleden, zijn moeder is rond de 40.
Yaw kan vanuit het centrum naar school, hij kan goed leren. tijdens de middagpauze kun je eten kopen, maar als je geen geld hebt zoals Yaw houdt het op.
En dan wordt hij een paar weken terug door zijn moeder gebeld: dez is haar baan kwijt en heeft nu geen geld meer om de andere kinderen naar school te laten gaan.
Een jongen van 14 die dit dus duidelijk als zijn verantwoordelijkheid zit, maar er is geen oplossing.
Ja dat doet mij pijn.
Helaas kan ik hier niets aandoen.

Contacten gelegd voor Janna en Rinke de 2 cesarstudenten vanuit Utrecht die in september stage gaan gelopen hier in Ghana.
Dus bezoek Ridgehospital in Accra.
Bezoek Regional Hospital in Sunyani.

Lesgegeven in Accra, Nsawam, Duayaw Nkwanta en Sunyani.
Een geweldige ervaring!

Gifty geholpen hoe haar eigen praktijk in te richten, administratie opzetten.

Maar vooral met alle fysiotherapeuten hier gesproken een netwerk te maken door HEEL GHANA.
De therapeuten, is begrijpelijk, werken het liefst in Accra of Kumasi.
Maar in alle andere delen van Ghana, waar de armoe heerst en waar fysiotherapie zonodig is, laten ze liggen.
Daarentegen de fysiotherapie assistenten zien dit dus wel.

Kennis delen is hier geen algemeen goed. Kennis is hier macht en iedereen, uitzonderingen daar gelaten, omarmt zijn kennis en geeft het niet weg.
Zie het probleem van de Erbse paralyse. De kennis zit in Accra: is daar opgelost. maar het wordt niet gebracht naar de andere ziekenhuizen.

Dus een mooie taak voor mijn ghanese collega Samuel in Sunyani.

De klompvoet.
Onderzoek: de klompvoet in Ghana.
Inmiddels weet ik dat er al veel onderzoek is verricht. dus samen met de school Utrecht zal ik een goed onderzoekpunt eruit lichten.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verhalen, uit de reacties te zien wel.
Ik wil dan ook iedereen bedanken voor de reacties en het meedenken.

Deze reis verschilde duidelijk met de reis van vorig jaar.

Om maar even te noemen: heb nu meer om me heen kunnen kijken.
De bergen gezien en heel veel bloeiende bomen en struiken.

Zo volgende week dinsdag vertrek ik naar Accra om daarna op woensdagavond weer terug te vliegen naar Nederland.

DUS DAGMAR IK KOM ERAAN!

LIEFS
TROESKE









  • 27 Mei 2011 - 16:20

    Yvonne:

    Ha onze Hollandse Truus, bijna weer.......
    bedankt voor je mooie verhalen!
    Wij zijn al de hele week prijzen binnen halen voor de loterij morganavond voor de motorrun van de Amerpoort! Ik moest weer denken aan onze wandelmomenten en dat jij en Joop alvast lootjes bij mij kochten weet je wel...En jullie hadden ook altijd wat prijzen! Dus denk ook aan ons morgen en overmorgen bij de echte run! Hopen op mooi weer. Truus, nog een paar laatste fijne mooie gelukkige dagen daar en een hele goede reis terug!!! liefs voor jou en voor allemaal daar, ook van Jan,
    Yvonne

  • 27 Mei 2011 - 17:31

    Andrea:

    hoi Truus
    wat een avontuur en wat ben jij een kanjer om het zo allemaal te doen
    uit je verhalen begrijp ik dat je voorlopig nog niet van Ghana af bent
    geniet nog van de laatste dagen en ik wens je nu alvast een goede reis naar ons kikkerlandje toe
    zie uit je weer in levende lijve te ontmoeten en alles van je te horen
    doe alle mensen daar de groeten en wens ze alle goeds toe van een bewonderend mens uit Nederland
    liefs Andrea
    ps heb vanmiddag broodje gegeten samen met Barbara hoop dat binnenkort nogeens over te doen samen met jou !

  • 28 Mei 2011 - 15:13

    Charlotte & Co:

    Truus, we hebben weer genoten van jouw verhalen en foto's. Zo veel weer gedaan, ervaren en gezien. Je straalt helemaal! Een goede terugreis gewenst. Tot volgende week.
    Groetjes, Charlotte, George, Alexander & Jessica xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur en Truus

Truus en Jur gaan ervoor!

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 71741

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Mei 2015

Truus en Jur op kraamvisite in Ghana

02 April 2014 - 08 Mei 2014

Jur en Truus samen werken in Ghana

04 April 2013 - 09 Mei 2013

Truus en Jur naar Ghana

31 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Fysiotherapie en Timmeren in Ghana

04 April 2011 - 02 Juni 2011

Thuiskomen in Ghana

Landen bezocht: