Even een tussendoortje: naar de kapper - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Even een tussendoortje: naar de kapper - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Even een tussendoortje: naar de kapper

Door: Troeske

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

01 Mei 2012 | Ghana, Accra

Dinsdag, vroeg op 5.30 uur.
Gifty met haar ghaneese bottum wil graag aerobic gaan geven. Oke met behulp van een filmpje op Youtube, gaan we dat deze morgen eerst eens uitproberen.
Het empo is vrij hoog en soms liggen onze benen en armen in de knoop. Onze lijven glimmen van het zweet, nou als je nu niet afvalt Gifty, dan weet ik het niet meer.

Bij het openen van de toiletdeur zie ik een grote tor, nog groter dan een kakkerlak en hij kan bijten.
Als huisdier zag ik het niet zitten, dus een flinke mep met een schietgebedje. He is now in heaven: Emen!!!

Patient van 8.00 uur komt niet opdagen, Gifty besluit haar haar te laten wassen bij de kapper; hoezo planning, alles kan hier.
Zie de foto's, er is een nieuwe haarmode: extensions erg lang. Voordat ik 6 uur bij een kapper ga zitten,zullen ze me vast moeten binden. Heb nog even overwogen mijn haar te laten knippen, maar ik ga lekker naar Kina als ik thuis ben.

2 uur later zijn we weer in de praktijk; Veel verschillende patienten casussen gezien als stroke, vrouw met een nieuwe heup, een vrouw met forse knie artrose en overgewicht.
Een jongen van vier, waarschijnlijk een stofwisselingsziekte. Zowel fysiek als geestelijk gehandicapt.
En tot mijn grote verbazing komt er een moeder binnen lopen met een rol kinesiotape. Nu heb ik net een cursus medical taping gevolgd, maar dit is wel een heel bijzondere casus.
Een jongen, 9 jaar, vanaf zijn geboorte een verlamming van zijn linker onderlip.
Zie de foto, dit wordt het betere knip-plakwerk.

Woensdag een dag met Gifty weer naar Korlebu ziekenhuis. Gifty voor een vergadering, en ik ga een fysiotherapie-afdeling bezoeken: een nieuwe stage voorbereiden.
Nou Ellis en Roanne dit is een leuke afdeling, gezellig team. Eric is hoofd van deze afdeling.
Tevens wordt er onderzoek gedaan naar stroke patienten door een student van buitenaf. O.a. wordt de patienten gevraagd of ze de risico kennen die van invloed zijn om deze ziekte te krijgen.De bedoeling is dat het gepubliceerd wordt, zodat er preventief actie kan worden ondernomen.

Gifty heeft 2 studenten opdracht gegeven mij op te halen, naar een restaurantje te rijden en dan in het hostel waar de meiden wonen praktijkles geven.
Ja ik kom nog eens ergens. De meiden leren me de nieuwe ghanese dans: lijkt een beetje op het shaken van Lee towers.

Om 16.00 uur gaan we naar huis, maar eerst nog even langs een garage. De auto maakt een vreemd geluid.
Ik zit gewoon in de auto, voorwiel wordt opgekrikd, er wordt ernstig gekeken maar niets gevonden. Plof de auto weer op de grond en onze tocht vervolgen.
3 uur later: eindelijk zijn we thuis: ik was helemaal stuk.
Denk je rustig te kunnen slapen, ligt er een "hagedis" voor mijn deur: ook die kan bijten. Klein kruisje gemaakt en hem met een enkeltje naar de hemel gstuurd.




  • 01 Mei 2012 - 18:40

    Marianne Smit:

    Ook dit zijn weer prachtige verhalen! Geen extensions genomen? Was wel lachen geweest! Ze hebben vast jouw kleur niet! Het zijn ook echt bijzondere dingen die je meemaakt zie het zo voor me, groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur en Truus

Truus en Jur gaan ervoor!

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 71803

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Mei 2015

Truus en Jur op kraamvisite in Ghana

02 April 2014 - 08 Mei 2014

Jur en Truus samen werken in Ghana

04 April 2013 - 09 Mei 2013

Truus en Jur naar Ghana

31 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Fysiotherapie en Timmeren in Ghana

04 April 2011 - 02 Juni 2011

Thuiskomen in Ghana

Landen bezocht: