Fysiotherapie in Appiadu - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Fysiotherapie in Appiadu - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Fysiotherapie in Appiadu

Door: Truus

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

12 April 2015 | Ghana, Kumasi

Na een dag rusten, met de trotro naar het ziekenhuis. Ongeveer 10 minuten rijden van het huis van Emmanuel.
Allereest voorstellen aan de adminitrator. aan het Hoofd.
Ja je komt hier niet zomaar binnen.
De fysiotherapie ruimte is klein vol met oude hometrainers, een crosstrainer, wandrek, een halfbakken wiel aan de muur, een grote trap en achter een gordijn 4 banken met 40 cm. ertussen.

James is het opperhoofd, hij heeft 2 assistenten en er is een verpleegster die de administratie bijhoudt en soms ook helpt. En niet te vergeten de Pastor: zijn functie: voor mij een ? ; hij kan wel goed eten.
Al deze mensen zijn niet gediplomeerd. James heeft in het grote ziekenhuis in Kumasi gewerkt, daar geleerd bloeddruk op te nemen, te masseren en patienten met een hersenbloeding te behandelen.

James is de enige die een salaris heeft, de anderen worden gesposerd door hun ouders.
Een van de assistenten is zeer leergierig. ook James, maar je ziet ze werken op routine. Wat mij hier opvalt: ze hebben tjd voor de mensen.
Ze krijgen aandacht. Ze worden in en uit de auto getild.
Ook al hebben de behandelaars geen diploma. ook hier zie je weer bewegen brengt herstel!!!

Jullie zullen begrijpen: voor mij is dit weer een leuke uitdaging om ze iets te leren, niet alleen hoe te behandelen maar ook prevenitef.
Een verhaal over voeding, hoge bloeddruk en als gevolg herseninfarct.

• 12 April 2015 - 22:16

Charlotte:

Ha Truus! Je bent meteen aan de slag gegaan. Zo te lezen, zullen ze een hoop willen en gaan leren van je! Veel succes en vooral weer veel plezier.

• 12 April 2015 - 22:40

Anke:

Fijn dat je een goede reis hebt gehad. Er blijft dus veel te doen. Ik ga het volgen! Heel veel succes en hartelijke groet van Anke&hofje

• 12 April 2015 - 23:34

Lies Gerretsen:

fijn dat je goed bent aangekomen en dat je al weer aan het werk bent om de mensen daar iets te leren
    doe emanuel de groetjes van ons nog een fijne tijd daar pas goed op je zelf

• 13 April 2015 - 08:33

Mirjam:

Hallo Truus,
    Heel veel succes met je project daar!
    Groet, Mirjam

• 13 April 2015 - 18:29

Marie-Therese Jager:

Zo zit je in de keuken en vertel je weer hoe je je verheugt op deze reis en zo zit je alweer een week in het warme Ghana, we blijven nu de verhalen volgen. Groeten, Marie-Therese

• 14 April 2015 - 10:54

Femke:

Hoi Truus,

Wat leuk om weer te lezen dat je weer in Ghana zit. Geniet ervan.
    Ik kijk uit naar je verhalen.

Groetjes Femke

• 16 April 2015 - 14:31

Riekvandesteeg:

Lieve Truus

Ik ben blij dat je weer goed bent aangekomen.
    Je zit alweer volop in je werk en je eerste week zit er al weerop.
    Wens je nog fijne weken daar.
    Liefs Riek