Eerste project is afgerond - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Eerste project is afgerond - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Eerste project is afgerond

Door: Truus

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

19 April 2015 | Ghana, Kumasi

Zo al weer bijna 2 weken in Ghana. De familie is het met me eens, het is erg warm. Dus de bodylotion had ik wel thuis kunnen laten, zo af en toe net als een aalscholver de armen wijd voor luchten van de oksels en gaan met die banaan.
Niet alleen vochtgehalte in de gaten houden, maar ook het zout: dus een kop maggi is heerlijk tussen alle rijst door.
Vandaag ook de nodige "Amen" tot me genomen, genoten van de muziek in de kerk. Echter de volgende keer oordoppen mee: tot een uur na de kerk genieten mijn trommelvliezen nog van deze gospels.

Op dit moment aan het voorbereiden voor morgen, maandag 20 april, dan reis ik af naar Nsawam: revalidatiecentrum, een van de stage adressen voor de Hoge School Utrecht.
Voor mij een vertrouwd adres en als het even kan weer zwemmen / oefen in het water met de kinderen.

De 7 dagen in Aninwah Medical Centre, zijn perfect verlopen. Zoals ik al schreef in mijn tweede verhaal een vriendelijk ziekenhuis.
Ook mensen in het ziekenhuis behandeld: ernstig zieke mensen, mijn collega' s geleerd deze mensen niet al teveel te vermoeien, de therapeuten werken hier erg op routine, en als ze wat willen doen een lichte massage te geven voor armen en benen met hun crème.
De therapeuten hier lopen standaard met een tens en een tube crème, gelijkende op middelgang, op zak.

Ook een ontmoeting met een dame van 84 jaar, die dat niet wil weten en verteld dat ze 80 is. Ze is nog old lady. Heerlijk dat soort verhalen.
Deze dame heeft een milde vorm van hersenbloeding, dus nog aardig wat kracht in armen en benen. mijn collega' s erop gewezen dat oefenen belangrijker is dan elektrostimulatie. Ze laten zien hoe ze deze vrouw kunnen laten zitten en hoe ze haar kunnen laten staan.

Ook al hebben deze collega' s geen diploma's, ze zijn leergierig en beginnen vragen te stellen. Ze hebben zelfs geen kennis over de anatomie, dus het was voor mij een hele uitdaging hun wat te leren op hun niveau. Ik denk dat het gelukt is. In mijn laatste week voor ik weer terug ga naar Nederland, ga ik ze nog een bezoek brengen. er is een jonge vrouw die ik nog een keer wil terug zien om de collega' s daar goed te kunnen instrueren wat te doen.

• 22 April 2015 - 22:52

Fré Hattink:

Hallo lieve Truus,

Al je belevenissen weer met rooie oortjes gelezen.Geweldig dat je je daar weer zo verdienstelijk kunt maken. Ik vind je een kanjer.Dit werk, dat ben jij. Het is een jas die jou past.Ik voel het intens met je mee.
    Veel liefs, Fré xxx