Werken in OTC - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Werken in OTC - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Werken in OTC

Door: Truus

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

04 Mei 2015 | Ghana, Kumasi

Werken in OTC, revalidatiecentrum voor jong en oud. Alsof ik niet weggeweest ben.
Heerlijk: echt met de mensen oefenen, ze zo hun zelfstandig kunnen teruggeven.
Ook heerlijk om stagiaires te begeleiden, les te geven hier aan de groep van totaal 7 mensen.

De dag start om 8 uur. De groep volwassenen, met amputaties, krijgen oefeningen in stand buiten of in de grote zaal binnen.
De schoolkinderen, kinderen die hier zijn vanwege klompvoeten, polio of allerlei andere lichamelijke afwijkingen, ook zij krijgen als groep oefeningen op een grote mat.
Deze kinderen krijgen fysiotherapie en zijn in afwachting voor een aangepaste schoen, brace of een kunstbeen.

Van 8.30 tot 9.00 uur is er overleg: hierin wordt de vorige dag per afdeling geëvalueerd.
Vervolgens weet iedereen op welke afdeling hij die dag is ingedeeld.

Het is voor dit land bijzonder: in dit centrum werken ze van 8.00 tot 17.00 uur met een pauze van 12.00 tot 14.00.
Die heb je wel nodig: de warmte zorgt ervoor dat je even moet liggen en zo nodig ook even een tukkie.
Het bijzondere aan deze dagindeling met alle andere fysiotherapie afdelingen binnen Ghana is de duur van de dag.
Daar wordt gewerkt van 8.00 tot 13.00 uur.
Dus welke fysiotherapeut wil in dit centrum werken voor het zelfde geld?
Hopelijk zijn er Ghanese collega's zoals Rachel met het hart op de goede plaats.
Haar team bestaat nu uit 1 fysiotherapeute, 1 Japanse fysiotherapeute, 1 fysiotherapie assistente, 3 Ghanese stagiaires, 1 administratieve kracht en Comfort die eind mei et pensioen gaat.
Augustus dit jaar zal Rachel de fysiotherapeut en Gloria de fysiotherapie assistent het samen moeten doen als er geen versterking bijkomt.

In de avonden met Rachel veel gesproken over organisatie, verslaglegging, doet zij fantastisch elke maand. over de manier van behandelen.
Er moet meer aandacht komen voor actieve revalidatie en niet alleen passieve mobilisatie.
Hier ligt een hiaat waar ik met mijn ervaringen als algemeen fysiotherapeut behoorlijk in kan sturen, workshops geven. In het ochtendoverleg een patiëntencasus kan bespreken. Meest belangrijke samen met ze een patiënt kan behandelen en hun praktische vaardigheden kan uitbreiden.
Voor mij voel ik me hier als een vis in het water: dit is mijn vak waar in ik in 1977 ben gestart.
REVALIDEREN: DE MENS LEREN TERUG TE KEREN IN DE MAATSCHAPPIJ
DIE IS HIER DUIDELIJK ANDERS DAN IN NEDERLAND

• 05 Mei 2015 - 14:32

Margreet:

Maar wél weer terug komen in Baarn hoor!