Fysiotherapie in Goaso - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Fysiotherapie in Goaso - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Fysiotherapie in Goaso

Door: Truus

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

04 Mei 2014 | Ghana, Kumasi

Zo even opnieuw mijn inspiratieknobbel openen, net mijn verhaal bijna af en weg met het netwerk.

Maandag 6 uur in de ochtend, douchen, inpakken en alle spullen naar de praktijk brengen. Een groepsfoto maken, de blauwe kofferbank inklappen en nu maar wachten op Samuel.
De dag gaat nooit zoals je denkt hier, wachten duurt lang en dan krijg je een telefoontje of ik naar hem toe wil komen. Natuurlijk! We houden een taxi aan en 1 km en 2 taxi's verder ben ik in het Regional Hospital.
Daar heb ik voordat ik vertrek naar Goaso nog een bespreking met de 3 fysiotherapeuten: Samuel, Humphrey en Francis.
Onderwerp: begeleiden van de Nederlandse studenten plus de mogelijkheid tot werken in de middag.

Het is een goed en vruchtbaar gesprek, notities gemaakt.
Wanneer ik terug ben in Nederland, kan ik mijn bevindingen, aanbevelingen doorspreken met de stagedocenten van de Hogeschool Utrecht.

Zo het is bijna 11.30 we zoeken een grote taxi i.v.m. de grote kofferbank: gelukt en hij rijdt ook nog.
Daarna de bekende trotro, ik zit bijna op die kofferbank, want ik wil dat hij onbeschadigd weer terugkomt in Sunyani. Ook dat lukt.
Nu 2 uur verder en nog een taxi zijn we in het ziekenhuis in Goaso.

Even een klein welkom in de directeurskamer, ze willen graag voor eten zorgen, maar ik wil ook aan het werk.
Waarom: de directeur dr. Kusi heeft via de lokale radio laten omroepen dat er een Nederlandse en een Ghanese fysiotherapeut 3 dagen de mensen met rugklachten willen behandelen.

Nu had ik al snel vanuit mijn linker ooghoek de wachtkamer gezien, ze waren zo slim geweest om iedereen een nummer te geven: 27
We zijn om 14.00 gestart tot 20.00 uur
Patiënten met rugklachten, stroke, fracturen, maar ook kinderen.

• 05 Mei 2014 - 12:31

Carla:

hai truus en jur..

de verhalen gelezen...jullie reizen wat af zo zeg! Tot hoe lang zijn jullie in ghana? hier alles prima...volgens mij hebben jullie het wel weer naar de zin daar. hartelijke groet vanuit amstelveen. bye x