Therapie bij de nonnen in Offinso - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Therapie bij de nonnen in Offinso - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Therapie bij de nonnen in Offinso

Door: Troeske

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

06 April 2012 | Ghana, Accra

Zo het is uit met de pret, we gaan aan de slag.
Dinsdag 3 april op reis naar Offinso: naar de Roman sister's.

De Roman sister's is een congregatie te vinden in Ghana, Canada en in Duitsland.

Via Emmanuel ben ik aan dit adres gekomen. Sister Freda een van de de zusters is een verpleegster.

Op het centrum met de naam: "Immaculate Heart of Mary" wonen 28 lichamelijk gehandicapte kinderen: meisjes en jongens natuurlijk gescheiden.
Lijkt een beetje op het concept van S.O.S. Kinderdorpen.

Het centrum biedt onderwijs op een basisschool en is gestart met voortgezet onderwijs.
Valide en invalide kinderen krijgen gezamelijk les.
Met als doel elkaar te respecteren en elkaar te helpen.

Sister Freda is de initiatiefneemster om fysiotherapie te starten; maar kent geen enkele oefening.

Dus voor mij een leuke uitdaging!

Dus na het reizen aangekomen in het centrum voel ik me als een vis in het water.
Echter wanneer we een hapje eten zwemt de krab in een "soeppie".
Dat is minder!
Dus rijst, een lekkere appel en cola om de maag te schonen.

De zusters weten wel wat lekker is: een rijstbal, of een donkerrose bal.
Ik mag ook een hapje: nou effe niet.

Maar alles wordt weer goed gemaakt met koekkies.

We starten met het inrichten van de therapieruimte.
We bespreken het concept in Nsawam.
Dus: groepstherapie.

Vervolgens met sister Freda alle kinderen in 2 dagen gezien, onderzocht, advies gegeven en sommige van hen behandeld.

Belinda, jullie weten nog wel: zij zit nu in tweede jaar van de opleiding fysiotherapie-assistent, komt mij hierbij helpen.

Ik krijg altijd een kick als ik zie hoe enthousiast de kinderen zijn en blij zijn met een spel of met een handje vol appelchips.

Donderdag neem ik afscheid van ze: voor hen ben ik nu sister Gertrud, ik wordt toegezongen en een oudere zegt een dankwoordje.

Waar heb ik geslapen?
Dat was voor mij een volkomen verrassing. Bij de familie van sister Steve en zij woont 500 meter van mr.Arc, het centrum waar ik in 2010 heb gewerkt.

Agnes is mijn "mum" zie foto vrouw die kookt.
Ik schaamde me diep; de hele kamer werd schoongemaakt en eten zal ik.
Een heerlijk toiletje: toilet op een gat: dus dat ploft lekker.
Een gezellige douche: de keuze uit een emmer koud of warm water, zelfs schone handdoek en zeep.
JA, DIT IS GHANA.

Wordt vervolgd: Terug naar Kumasi
Klein voorzetje: reizen zo vlak voor de Pasen!!!


  • 06 April 2012 - 18:26

    Janna:

    Wat een geweldige plek en wat een prachtige foto's =) gaat gelijk weer kriebelen als ik dit allemaal zo zie!
    Succes met reizen en ga zo door ;)

    Groetjes

  • 06 April 2012 - 20:43

    Lies Gerretsen:

    ik heb weer met plezier je verslag gelezen ik wens je ook fijne paasdagen

  • 06 April 2012 - 21:34

    Marianne Smit:

    Je bent weer goed bezig Truus.
    Geniet van de mooie foto's.
    Wens je gezellige paasdagen, groetjes

  • 07 April 2012 - 13:05

    Marie-Therese Jager:

    Lieve Truus,

    wat heerlijk om jouw positieve verhalen weer te lezen. Wij zien jouw genieten... jij bent op je plaats!!
    Groeten uit een kil, Baarn

  • 07 April 2012 - 16:25

    Nico En Lenny:

    Ha Truus, wat leuk om dit allemaal weer te zien, suces met alles en tot de volgende maar weer, mooie foto's en groeten aan Emanuel en fam.
    Fijne Paasdagen, groetjes Nico en Lenny.

  • 08 April 2012 - 06:34

    Ruud:

    Heeee jonge dame, wel eens van "de spin in haar web"gehoord? Je bent weer goed bezig. Daar hebben ze wat aan en jij zelf blijkbaar ook, kan je je ei lekker kwijt!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur en Truus

Truus en Jur gaan ervoor!

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 71919

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Mei 2015

Truus en Jur op kraamvisite in Ghana

02 April 2014 - 08 Mei 2014

Jur en Truus samen werken in Ghana

04 April 2013 - 09 Mei 2013

Truus en Jur naar Ghana

31 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Fysiotherapie en Timmeren in Ghana

04 April 2011 - 02 Juni 2011

Thuiskomen in Ghana

Landen bezocht: