FYSIOTHERAPIE IN OTC IN NSAWAM - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu FYSIOTHERAPIE IN OTC IN NSAWAM - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

FYSIOTHERAPIE IN OTC IN NSAWAM

Door: Troeske

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

30 April 2011 | Ghana, Kumasi

Heerlijk werken in mijn eigen vak: Fysiotherapie!!!

OTC is 50 jaar terug opgezet door een nederlandese pater uit de Bilt.
12 jaar later versterkt door Sister Elisabeth uit Amerika.
Een prachtige plek met bloemen, groen.
Goed verzorgd.
Vriendelijke uitstraling.
De kinderen worden goed opgevoed, er is een dagstructuur.
Slaan is verboden, handen wassen voor het eten, vuilnis in de prullebak etc.

Op dit moment een gediplomeerde fysiotherapeute Rahel: een zeer vlotte vrouw met meer capaciteiten.
Mr. Brew, de man die alle mensen behandeld met amputaties: zeer leergierig.
Gifty, een leerling fysiotherapie die mogelijk dit jaar en anders het volgend jaar de opleig fysiotherapie gaat volgen: zij geeft zeer goed greopsles aan de kinderen.
Comfort, de vrouw met jaren ervaring, geen opleiding. Maar zeer goed de verschillende gewrichten kan mobiliseren en ook leergierig is.

Mijn 2 dagen daar :
Behandelen, maar vooral nieuwe oefeningen introduceren; aan de hand van "Skeletje" de voet en zijn gewrichten uitgelegd; hoe de gewrichtslijnen lopen etc..
Dus in welke richting je moet mobiliseren.
Met mr. Brew de amputatiepatienten behandeld. Verschillende fasen van het lopen doorgenomen.
Oefeningen voor corestability opgeschreven en getekend.
Ja hier voel ik me weer als een vis in het water.

Mijn gesprek met Sister Elisabeth:
Zij is zeer blij met mijn contact met de opleiding voor fysiotherapie en oefentherapie in Utrecht.
Ze wil meewerken aan het onderzoek: waarom in Ghana zoveel baby's met klompvoeten.
Is verheugd dat eind dit jaar 2 studenten: Janna en Rinske het centrum komen bezoeken voor hun leerproces.

Dit is een centrum met een visie maar ook met toekomstvisie: ik kreeg inzage in het jaarrapport 2010: fantastisch.

De komende week met Gifty in Accra ga ik verdere afspraken maken over het onderzoek; maar ook netwerk fysiotherapie in Ghana: daar wil ik ze graag in helpen.

Rahel is er nu een maand: heeft haar ogen overal: is niet alleen een goede fysiotherapeut maar kan hier de boel ook leiden.
Natuurlijk botst ze tegen jarenlange oude patronen aan. Daarin ga ik haar ondersteuenen in de week van 9 mei.
Proberen kleine reorganisatie: uit te voeren.
Nou ja ik kan natuurlijk nog meer vertellen: doe ik aan het eind van mijn 2de week in Nsawam: het eindresultaat.

  • 02 Mei 2011 - 09:10

    Ruud :

    Je bent goed bezig "bijtje"! Veel succes met de reorganisatie, zal wel even overheen gaan voor dat er in zit maar geef ze dat duwtje de goede kant op. Lijkt me trouwens geen straf om zo als jij nu doet te werken, neem de reporter serieus en probeer daar meteen je eigen slaatje uit te slaan, een beetje extra publiciteit kan nooit kwaad.
    Groeten uit het zonnige Baarn

  • 06 Mei 2011 - 05:27

    Marianne:

    Vandaag weer je verslag en foto's via Wendy toegestuurd gekregen. Fijn om je zo te kunnen volgen. En wat heb je een gevulde dagen, geweldig al wat je doet, groetjes vanuit een nog steeds zomers Baarn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur en Truus

Truus en Jur gaan ervoor!

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 71780

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Mei 2015

Truus en Jur op kraamvisite in Ghana

02 April 2014 - 08 Mei 2014

Jur en Truus samen werken in Ghana

04 April 2013 - 09 Mei 2013

Truus en Jur naar Ghana

31 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Fysiotherapie en Timmeren in Ghana

04 April 2011 - 02 Juni 2011

Thuiskomen in Ghana

Landen bezocht: