Week Accra - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu Week Accra - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

Week Accra

Door: Troeske

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

07 Mei 2011 | Ghana, Kumasi

Akwaaba lieve mensen,

het is hier meer dan 40 graden. Uit betrouwbare bronnen weet ik dat het bij jullie ook goed weer is.

Ik ga jullie nu eerst even een serieus verhalen vertellen over mijn activiteiten in Accra, samen met Gifty, mijn ghanese collega, die in 1999 bij mij in nederland stage heeft gelopen.
Bij haar en haar gezin heb ik gelogeerd.
Prima gegeten, slapen blijft een probleem o.a. doordat alle indrukken in mijn hoofd zitten

Nou daar komt het:
Zondag 1 mei lange reis van 7 uur.
Diezelfde avond de praktijk van Gifty gezien.
Is nog niet klaar en zij vraagt advies.
Alsof ik mijn eigen praktijk start!
Advies: behoud ruimte, speel met je behandelbanken en andere toestellen zo dat er ruimte is.
Inrichting wachtkamer; inrichting kantoor; De extra ruimte gebruiken voor looptraining; groepsgym;
zwangerschapsgym.
Diezelfde avond een start: hoe kun je netwereken in dit land.

Maandag 2 mei:
Bezoek Korle-Bu ziekenhuis(universitair)
Gesprek met studente over starten scriptie.
Hoe een onderzoek starten: uit gelegd niet te snel. De voorbereiding tot kost de meest de tijd.
Gaat hierover het onderzoek: Klompvoeten.
De school in Utrecht wil op mijn verzoek hiermee starten.
De school hier wil daarin ook meedoen.
Fantastisch. Ik leg het contact met Dorien en Dettie( school Utrecht) Gifty en Appiah de ghanese docenten willen graag hier hun steentje aan bijdragen. Dus vanavond een mail schrijven naar Utrecht zodat beide partijen met elkaar kunnen mailen.
Inmiddels ook contsct met een nederlandse fysiotherapeut in het hoge noorden van Ghana Tamale.
Er is al veel onderzoek gedaan, maar nog niet of medicijnen tijdens zwangerschap een invloed hebben.
Ook bij haar kunnen we de kennis halen en delen.
Bezoek Ridgehospital: wordt dit jaar stageplaats voor de 2 studenten Janna en Rinske van de school Utrecht.
Kennis gemaakt met het Hoofd van de afdeling Gaetan, hij heeft me rondgeleid; verteld over hun patienteninstroom en de grote variatie aan ziektebeelden.
De 2 studenten kunnen hier veel leren lijkt mij.
Uiteraard ook over de slaapaccomodatie gesproken.
Tijdens dit bezoek was Niels van radio Utrecht aanwezig: intervieuw gegeven. Komende zondag een intervieuw + rondleiding in de timmerwerkplaats van Emmanuel.
Het is nog niet bekend wanneer het wordt uit gezonden. Ik laat het jullie weten.

Dinsdag 3 mei.
gestart met aerobic les voor Gifty + grondoefeningen.Zodat zw weet wat ze kan doen.
Gesprek gevoerd met Gifty over netwerk maken voor fysio's.
Er zijn nu ongeveer rond de 100 therapeuten die m.n. in de grote steden werken.
Nu 6 jaar nadat de opleiding hier is gestart en Gifty een van de hoofdrolspelers, kome er meer gediplomeerde therapeuten.
Netwerken belangrijk voor kennisuitwisseling // administratief: patientenkaart maken etc // hoe sta je sterk tegenover de enige ziektekostenverzekering hier DE HEALTHINSURRANCE.
Nou zo heb ik nog meer ideeen gelanceerd.
Advies doe het niet alleen. bijvoorbeeld met 5 zodat je de taken kunnen verdelen.
Plan 2 data's in een jaar, nodig
iedereen uit. Maak een kleine agenda
eerste deel algemeen, maar daarna vakinhoudelijk of nodig een arts uit.
Laat zien dat je er bent, Dat jullie komen in dit land.

Woensdag 4 mei
Weer bezoek aan Korle-Bu ziekenhuis.
Praktijkles gegeven in een kamer van 4 bij 4 met ongeveer 25 studenten en 3 behandeltafels en mijn vriend "Piet". Oh sorry Piet.
S' avonds weer een aerobicles gemaakt voor Gifty, haar kinderen doen nu ook mee, + grondoefeningen. Opbouw leren maken.
Vervolgens met Gifty mobilisaties onderste extremiteit doorgenomen.
Je kunt hier zien: theoretisch zeer goed onderlegd, maar praktijk weinig ervaring. Weten ze ook.
De vraag komt naar mij of ik geen boek wil schrijven met oefeningen of nog mooier : volgend jaar terugkomen voor 6 weken en praktijk lesgeven.
Antwoord: komt nog!!!

Donderdag 5 mei
De dag voor de praktijk van Offinso van vorig jaar , waar nu Victor, ghanese collega van Gifty werkt maar nu nog betaald wordt door ons vergaarde geld van vorig jaar. Zomer 2013 stopt dit.
Gifty, als ik die niet had!
We hebben een afspraak met een van de hoge bazen in het gigantische gebouw van DE HEALTHINSURRANCE.
en Carla moet deze dame toch even in het engels uitleggen waar ik voor kom: een erkenning door deze maatschappij voor zoals blijkt de eerste praktijk in heel Ghana.
We krijgen een boek te zien , waar de regels instaan, vervolgens een gesprek met Vivian Addo-Cobbiah.
Die adviseert ons nog vandaag een brief te schrijven naar Patient Service, Maandag a.s. is er toevallig een meeting.
Zij heeft ons geadviseerd wat er o.a in moet staan.
Dus wij ad hoc aan het werk.
De brief ter controle bij een vriend van Gifty neergelegd. En Emmanuel in zijn fotobestand nog foto's opgestuurd. Die jongen is gigantisch druk met het geraamte van het dak: zie de foto's
Vervolgens, Gifty een vrouw naar mijn hart, ze heeft het zelf goed, maar werkt er ook hard voor, heeft zich belangeloos ingezet om rolstoelen die gesponserd worden door locale mensen hier, Het zijn nieuwe.
Zij maakt ze op maar voor de gehandicapte, heeft ze een cursus voor gevolgd.
De gehandicapten worden hier nog veel verborgen.

Vrijdag 6 mei
Mijn vertrek: weer terug naar mijn thuis hier in Kumasi bij Emmanuel en Regina.

Ik ben voldaan, nooit gedacht dit te kunnen doen.
Maar ook moe: dus beetje slapen in de bus kan geen kwaad.

Zo even een schrijfpauze en dan komen er nog een paar leuke verhalen.

eenlieve groet
Troeske

  • 07 Mei 2011 - 18:13

    Janna:

    wow wat een indrukken en wat een werk lever je daar zeg, en dat in een week!! Echt indrukwekkend! En geweldig om te lezen dat je al zoveel contacten legt en op onderzoek uit gaat voor onze stageplaats =) Echt super! Ga snel je andere verhalen lezen!
    Groetjes Janna

  • 09 Mei 2011 - 20:42

    Ruud:

    Truus, . . . . .ik ben helemaal perplex over jouw verhalen. Soms krijg ik ze in de verkeerde volgorde te lezen, maar dat doet niet ter zake. Ik lees steeds in je verhalen zo'n gigantische explosie aan energie bij jou vandaan komen en naar de mensen daar gaan, dat de resultaten idioot groot worden! Zoooooo goed van jou . . ., neem wel op tijd je rust moment om zometeen niet oververmoeid terug te komen ( en dan bedoel ik nog niet eens dat je hoofd helemaal omloopt, want dat kan gewoon niet anders)

    Groeten en nog veel succes,
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur en Truus

Truus en Jur gaan ervoor!

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 71810

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Mei 2015

Truus en Jur op kraamvisite in Ghana

02 April 2014 - 08 Mei 2014

Jur en Truus samen werken in Ghana

04 April 2013 - 09 Mei 2013

Truus en Jur naar Ghana

31 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Fysiotherapie en Timmeren in Ghana

04 April 2011 - 02 Juni 2011

Thuiskomen in Ghana

Landen bezocht: