LESGEVEN - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu LESGEVEN - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jur en Truus Overheul - Brouwer - WaarBenJij.nu

LESGEVEN

Door: Troeske

Blijf op de hoogte en volg Jur en Truus

22 Mei 2011 | Ghana, Kumasi

Lesgeven.
Er is mij gevraagd praktijklessen te geven. Geheel in mijn straatje, ik ben nou eenmaal iemand van de praktijk.
Of te wel iemand met veel klinische ervaring.
Maandag zou ik nog vrij zijn vanwege de reis, maar ik was vroeg dus de vraag kwam of ik al wilde beginnen.

Oke: Onderwerp?
Trainingsschema voor Quadriceps, m.n. de Vastus Medianus.
Een les met interactie vanuit de studenten.
Een student de patient; na mijn uitleg en "voorstelling" 3 andere studenten die het ook mogen proberen, voelen.

Soms een klein grapje ingebouwd en kijken of ze dit kunnen oplossen.

Een student stelde een zeer theoretische vraag, prima.
In tegenstelling tot de opleiding Fysiotherapie hier in Ghana zijn dit studenten die praktijk willen leren.
Kon het dus niet nalaten deze student, maar ook in het algemeen te vertellen dat ik van mening ben een patient niet met een boek kunt behandelen.
Behandelen is observeren en voelen.
Behandelen doe je met je handen, vingers, je hoofd en gevoel vanuit je hart.
Nou die kwam binnen!

Dinsdag 17 mei.
Onderwerp: Klachten in de lage rug.
Ze hadden voor 4 patienten gezorgd; geweldig toch.
En de studenten hadden geluk: 4 verschillende beelden.
Een student Benice vertaalde mijn engels in het Twi.
Dus Anamnese, Observatie en onderzoek uitgewerkt. Zie de foto's
Soms ook een stukje behandeling.
Geweldig gevoel gaf me dit: mijn kennis te kunnen overdragen en delen.

Woensdag 18 mei
Onderwerp de amputatiepatient.
Positie in bed met de stomp.
Uitleg fasische en tonische spieren.
Programma voor rekken spieren en versterken spieren.
Looptraining.
Dit alles ook weer met de studenten.

Samuel was aanwezig bij alle lessen.
Maakte soms samenvattingen.
We hadden onvoorbereid een zeer goede samenwerking.
Charles Mensah ondanks zijn drukke werkzaamheden kwam af en toe ook de les bezoeken.

De middagen was ik te vinden op de afdeling fysiotherapie.
Veel patienten behandeld, maar vooral veel demonstraties gegeven hoe de verschillende klachten te kunnen behandelen.
o.a. een jongen van 12 net geopereerd aan zijn knie, komt voor het eerst en is bang voor het onbekende.
Mijn collega's kennen me met vertouwen winnen en een grap, beetje afleiding kun je een hoop voor elkaar krijgen.

Voor Janna en Rinske: donderdag ook de dag van de klompvoet behandeling.
Een nieuw protocol: elke week een nieuw gips. Tijdens de aanbreng van dit nieuwe gips rustig weer een beetje corrigeren.
Zie de foto's
Alle gegevens worden elke week genoteerd.

Donderdag 19 mei.
Vertrek naar Sunyani.
Voordat ik wegga ga ik de klas nog even begroeten.
Ze verrassen me met een dankwoord en een kado; zo ook Charles Manhah namens de hele staf. Ik mag het niet open maken dus dat doe ik in Sunyani.
Carles Mensah wil me graag volgend jaar voor 1 week terug hebben.
Dit wordt dan de klas waar Belinda ook in zit.
Klinkt aanlokkelijk.
Als ik mijn hart volg, kan ik hier een hoop brengen, maar er wordt ook wat mee gedaan. En daar schort het hier in Ghana aan.
Iedereen wil zijn kennis bij zich houden, dan heb je macht.
Dit was een van de onderwerpen die ik met Dr. Paul Rompa heb besproken.

Dit is een kleine impressie van mijn verblijf

  • 22 Mei 2011 - 20:20

    Ruud:

    Hee Troeske, ook nog zo'n quadriceps geval gevonden als bij mij?? kunnen wij daar ook nog iets mee? Geintje, ik praat je wel bij als je weer thuis in Nederland bent, gaat nog best lastig worden vrees ik. Maar wat een geweldige verslagen en meer nog wat een werk verzet je daar in Ghana, ben super trots jouw werk te kunnen volgen.
    Groeten ( en vergeet ook niet te genieten van je tijd in Ghana, weet dat dit meestal later komt!!) Ruud

  • 23 Mei 2011 - 19:06

    Yvonne:

    Ha onze Troeske!!
    Nieuws vanuit Holland......Huis verkocht per 1 augustus........heerlijk hoor! Heel wat ander nieuws wat jij daar allemaal meemaakt zeg....Heel boeiend om al je verhalen te lezen. Een dikke knuffel vanuit Baarn, en geniet van ieder uur dat je daar bent! En die enge harige poten van die spin moet je maar vergeten hoor! Wij hebben een muis in huis........Verschrikkelijk gewoon, kom niet meer boven nu en jij moet overal tussen door manouvreren, knap hoor, als ik wat hoor ritselen denk ik aan jou. Dan is het hier maar peanuts...:)
    welterusten voor straks,

    Yvonne

  • 24 Mei 2011 - 09:49

    Janna:

    Hoi Truus, leuk en leerzaam om zo te lezen wat je daar allemaal doet, krijg zo zelf ook al een goed beeld van wat ons te wachten staat en wat we daar kunnen gaan doen qua behandelingen en kennisoverdracht enz! En zeker ook de donderdag waar de klompvoet therapie behandeling aan bod komt ;) Echt super leuk, klinkt echt goed allemaal en zie ons daar ook al helemaal bezig zijn!
    Geniet nog maar lekker, en succes met werken en reizen en alles wat je nog gaat doen! Groetjes Janna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur en Truus

Truus en Jur gaan ervoor!

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 71973

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Mei 2015

Truus en Jur op kraamvisite in Ghana

02 April 2014 - 08 Mei 2014

Jur en Truus samen werken in Ghana

04 April 2013 - 09 Mei 2013

Truus en Jur naar Ghana

31 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Fysiotherapie en Timmeren in Ghana

04 April 2011 - 02 Juni 2011

Thuiskomen in Ghana

Landen bezocht: